okładki halmar

Okładki katalogów Halmar pokazują, jak zmieniają się wnętrzarskie gusta od 2006 roku

03-08-2018 by Halmar

Nikt nie potrzebuje dowodów na to, że świat się zmienia, ale dosłownie obrazują to okładki magazynów (może prócz “The New Yorker”) czy katalogów. Pierwszy katalog firmy Halmar ujrzał światło dzienne w roku 2006 i jak nietrudno się domyślić, między nim, a tym najnowszym z roku 2018 istnieje przepaść nie tylko wizualna, ale i technologiczna. W żadnym wypadku nie można jednak tego uznać za wadę czy minus, w końcu porównujemy współczesność do czasów przeszłych, a dzisiaj, w XXI wieku, rok w dobie technologii robi różnicę niczym całe lata świetlne.

 

Nie da się ukryć, że wystój wnętrz jest ściśle związany z sytuacją gospodarczą i polityczną w kraju. Pełne wszelkiego rodzaju braków w sklepach lata 80. w Polsce przyczyniły się do zaniku zmysłu wnętrzarskiej estetyki w polskich umysłach. Cechą charakterystyczną wnętrz z tamtych czasów, będzie przypadkowość. Koloru płytek nie wybierało się w sklepie, brało się takie, jakie były. W takiej atmosferze nikt nie myślał o dobieraniu dodatków do wybranego stylu.

 

Zobacz: Król w sypialni, czyli łóżko. Jak wybrać idealne?

 

Gdybyśmy umiejscowili na osi czasu polskie wnętrza, zobaczylibyśmy sinusoidę i po braku mebli i ich wyboru z lat 80. przyszły lata 90. pełne odbijania sobie meblarskiego niedosytu z poprzedniej dekady. Polacy poczuli i mogli poczuć potrzebę gromadzenia i zbierania. Koniec komunizmu to początek marzeń o mieszkaniach jak na Zachodzie, przyzwolenie na nie.

 

Nowy wiek to nowy oddech i nowa era w polskich wnętrzach. Ciężkie i wielkie meble odchodzą do lamusa, linoleum ustępuje miejsca panelom, a aluminiowe żaluzje żegnają się z oknami.

 

Przejdźmy do sedna, którym są okładki naszych katalogów. O pierwszym katalogu możemy mówić od 2007 roku, wcześniej funkcjonował jego prototyp pod nazwą “oferty handlowej”. Lata od 2006 do 2008 to czas, w którym w polskich wnętrzach dominują połączenia szkła z drewnem i szkła z metalem. Zapewne i Wy kojarzycie ławy ze szklanym blatem, spod którego przebijają drewniane lub metalowe nogi. W salonach królowały meble tapicerowane.

 

 

Naturalnym rozwojem trendu łączenia metalu, szkła i drewna było poszerzenie zestawu o skórę, co widać na okładce katalogu Halmara z roku 2009. Kolejnym rzucającym się w oczy – nawet nie trendem, a znakiem czasów – są biurowe fotele na pierwszej stronie katalogu z roku 2010. Wraz ze zdominowaniem naszej codzienności przez internet konieczne stało się dostosowanie mebli do nowych realiów – coraz więcej osób pracuje przy komputerach, korzystają z nich zarówno starsi i młodsi, stąd też obecność na wspomnianej okładce krzesła biurowego dla młodzieży.

 

 

Po latach królowania we wnętrzach metalu, drewna i skóry, na i do salonów wkracza plastik i szkło w nowym wydaniu. Nowoczesne wnętrza i idący z nimi w parze minimalizm nabierają na popularności. Wkrada się do nich natura, kontrasty, różne faktury, czego przykładem jest okładka z roku 2012 przedstawiająca nowoczesne i zarazem minimalistyczne stoliki.
2013 to rok koloru, kontrastujących dodatków i akcentów. Zwróćcie uwagę, że krzesła, które widzicie na okładce katalogu z tego roku pojawiają się nie tylko w polskich domach dzisiaj, ale i dobrze zadomowiły się w ofertach sklepów.

 

Zobacz: Usiądź wygodnie, a opowiem Ci historię fotela

 

 

Plastik, który w okolicach 2010 wdarł się do mody wnętrzarskiej króluje w niej nadal, a od wspomnianego roku sukcesywnie pojawiał się w coraz to nowych rolach. W 2014 roku trwa boom na plastikowe krzesła, pojawiają się one dosłownie wszędzie – od mieszkań po kawiarnie i poczekalnie u lekarzy.

 

 

Katalogi Halmara to świetny przykład rozwoju technologii, nie tylko fotografii i graficznych możliwości, ale i nowych metod obróbki i wykorzystania materiałów w meblarskiej branży np. rok 2017 był rokiem zadomowienia się spieku kwarcowego w szeroko pojętej architekturze wnętrz.

 

 

Najnowsza okładka magazynu odzwierciedla oczywiście aktualnie obowiązujące trendy wnętrzarskie. Na zdjęciu dominuje kolor niebieski, który nawiązuje do witalności i świeżości. Jednocześnie według instytutu Pantone jest barwą kojarzącą się z 2018 rokiem.

 

 

Dzisiaj analizie poddaliśmy jedynie wygląd zewnętrzny, a jak wiadomo bardziej liczy się środek. Od momentu założenia firmy Halmar, czyli roku 1989, wiele produktów przewinęło się przez naszą ofertę. Niektóre zagościły w niej na dłużej jak np. krzesła Bruce i K4-M. Świadczy to o uniwersalności i ponadczasowości tych mebli. A Bruce… cóż, Bruce jest nieśmiertelny.